کد مطلب:315059 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:321

معجزه ای از امیرمؤمنان علی
در كتاب «كافی» و «اكمال الدین» آمده است: ابوسعید خدری گوید:

هنگامی كه ابوبكر هلاك شده و عمر جانشین او گشت من حاضر بودم كه مردی از بزرگان یهود - كه یهودیان مدینه اعتقاد داشتند او دانشمندترین مردم



[ صفحه 73]



عصر خویش است - نزد عمر آمد و رو به او كرد و گفت:

ای عمر! من نزد تو آمده ام و می خواهم اسلام بیاورم. اگر هر چه از تو پرسیدم جواب دادی پس تو دانشمندترین اصحاب محمد «صلی الله علیه و آله» نسبت به كتاب و سنت و آنچه از تو می پرسم، هستی.

عمر گفت: من چنین نیستم، ولی تو را راهنمایی می كنم به كسی كه دانشمندترین امت ما نسبت به كتاب، سنت و آنچه تو می پرسی هست، و او این مرد است، آنگاه اشاره به علی علیه السلام كرد.

یهودی گفت: اگر این چنین كه می گویی هست پس چرا مردم با تو بیعت كنند، در صورتی كه او دانشمندترین شماست؟

وقتی عمر (این پاسخ كوبنده را از آن یهودی شنید) با او درشتی كرد.

یهودی برخاست و به جانب علی علیه السلام رفت و به آن حضرت گفت: تو چنان هستی كه عمر گفت:

فرمود: عمر چه گفت؟

یهودی ماوقع را گزارش داد و گفت: اگر تو چنانی كه او می گوید، من مطالبی از تو می پرسم، می خواهم بدانم آیا یكی از شما آنها را می داند، تا قبول كنم كه شما در ادعائی كه می كنید كه بهترین و داناترین امت ها هستید راست می گوئید و آنگاه در دین شما یعنی اسلام وارد شوم.

امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود:

آری، من همچنانم كه عمر به تو گفته است، از هر چیزی كه می خواهی بپرس كه - ان شاء الله، پاسخ خواهم داد.

یهودی گفت: از تو از سه پرسش، سه پرسش و یكی می پرسم؟

حضرت فرمود: ای یهودی! چرا نمی گویی از هفت پرسش، می پرسم؟!



[ صفحه 74]



یهودی گفت: اگر تو از سه پرسش پاسخ دادی بقیه ی سؤالات را خواهم پرسید وگرنه خودداری خواهم نمود. اگر تو در مورد این هفت پرسش مرا پاسخ دادی می دانم كه تو دانشمندترین و برترین اهل زمین و سزاوارترین مردم بر حكومت بر آنان هستی.

حضرت فرمود:

سل عما بدا لك یا یهودی.

هر چه می خواهی بپرس ای یهودی!

یهودی گفت: اولین سنگی كه بر روی زمین نهاده شد، اولین درختی كه كاشته شد و اولین چشمه ای كه بر روی زمین جاری شد، كدام است؟

حضرت هر سه پرسش را پاسخ داد.

آنگاه یهودی پرسید: مرا خبر ده كه این امت چند امام هدایتگر دارد؟ و خبر ده كه خانه ی پیامبر شما در بهشت در كجاست؟ و خبر ده كه همراهان او در بهشت چه كسانی هستند؟

امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود:

ان لهذه الأمة اثنی عشر امام هدی من ذریة نبینا و هم منی، و أما منزل نبینا صلی الله علیه و آله و سلم فی الجنة، ففی أفضلها و أشرفها جنة عدن، و أما من معه فی منزله فیها: فهؤلاء الاثنا عشر من ذریته و امهم وجدتهم و ام امهم و ذراریهم، لا یشركهم فیها أحد. [1] .

این امت دوازده امام هدایتگر از فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله دارند كه همگی از نسل من هستند، و منزل پیامبر ما در بهشت در برترین و شریف ترین مكان آن یعنی بهشت عدن است، و همراهان آن حضرت در منزلش همان دوازده امام از ذریه ی او و مادرشان و



[ صفحه 75]



مادربزرگشان و مادران بزرگواران و فرزندان آنهاست و كسی با آنها شریك نیست.

نویسنده رحمه الله گوید: آنچه آوردیم مطابق با نسخه ی كتاب شریف «كافی» است، ولی در كتاب «اكمال الدین» آمده است:

امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:

اما پاسخ تو در مورد این پرسشت كه اولین درختی كه بر روی زمین رویید - كه یهود گمان می كنند كه آن درخت زیتون است و دروغ می گویند - آن درخت خرما از هسته ای است كه حضرت آدم آن را از بهشت آورد و در زمین كاشت و اصل همه ی درختان خرما از آن است.

و اما نخستین چشمه ای كه بر روی زمین جوشید - كه یهود معتقدند آن چشمه ای است كه در بیت المقدس از زیر سنگی جوشیده و دروغ می گویند - آن چشمه ی حیات است كه كسی به آن نرسید جز آنكه زنده ماند و حضرت خضر علیه السلام از پیش قراولان لشكر ذی القرنین بود كه او در جست وجوی آن چشمه ی حیات بود و خضر علیه السلام به آن رسید و از آن نوشید ولی ذوالقرنین آن را نیافت.

و اما اولین سنگی كه بر زمین نهاده شد - كه یهود معتقدند آن سنگی است كه در بیت المقدس است و دروغ می گویند - آن حجرالأسود «سنگ سیاه» است كه حضرت آدم علیه السلام آن را از بهشت به همراه خودش آورد و در ركن كعبه گذاشت و مردم آن را استلام می كنند، و آن از برف سفیدتر بود، ولی در اثر خطایای مردم سیاه گردید. [2] .



[ صفحه 76]




[1] الكافي: 1 / 531 ح 8.

[2] كمال الدين: 1 / 297 ضمن ح 5 بحارالأنوار: 36 / 374 ضمن ح 5.